Начало » Пресцентър » Новини » Инж. Чайков: Около 8 млн. лв. са спестени досега от зимното поддържане на републиканските пътища

Инж. Чайков: Около 8 млн. лв. са спестени досега от зимното поддържане на републиканските пътища

08.01.2014 13:48

Chaikov_08.01.14.jpgОколо 8 млн. лв. от предвидените средства за зимно поддържане на републиканската пътна мрежа са спестени от ноември досега в резултат на меката зима, съобщи на пресконференция председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Стефан Чайков. Икономията през ноември 2013 г. в сравнение със същия месец на 2012 г. е близо 1,5 млн. лв., а за декември се очаква да бъде около 2 млн. лв.

 


Още 5 млн. лв. спестихме с издаването на заповедта за зимното поддържане на пътищата от 15 ноември, а не от 1 ноември, припомни председателят на УС на АПИ. През пролетта икономисаният финансов ресурс ще вложим в текущ ремонт на републиканските пътища, подчерта инж. Чайков.

През ноември м. г. за зимно поддържане на пътноподдържащите фирми агенцията е платила около 6,1 млн. лв., докато през ноември 2012 г. сумата е била над 7,5 млн. лв., а през ноември 2011 г. над 7,6 млн. лв. В момента експертите получават и проверяват сертификатите за извършените през декември дейности. Прогнозата е, че за зимното поддържане през декември 2013 г. ще платим около 11 млн. лв., докато за същия месец на 2012 г. това е струвало на бюджета 12,8 млн. лв., съобщи инж. Чайков.

Председателят на УС на АПИ съобщи, че за първи път от години АПИ завърши 2013 г. без лев задължения към пътностроителните фирми, изпълняващи проекти с държавни инвестиционни заеми. Разплатени са всички извършени дейности. Към края на декември 2012 г. неизплатените задължения са били около 40 млн. лв.

Инж. Чайков запозна медиите и с изпълнението на големите инфраструктурни проекти. До края на януари предстои да бъде подписан договорът за строителството на Северната скоростна тангента. Веднага ще започне проектирането на обекта и напролет ще стартират строителните работи, които ще се финансират по ОП „Регионално развитие“. В последните работни дни на миналата година Върховният административен съд излезе с окончателно решение относно избора на изпълнител и в момента се подготвят документите за подписването на договора с консорциум „ХПВС-ССТ“. Дължината на отсечката е 16.54 км. Стойността на договора е 149 999 999 лева без ДДС. Срокът за приключване на проекта е до края на 2015 г. Северната скоростна тангента е обект от изключително значение за София и страната, тъй като в нея се пресичат едни от най-важните пътни връзки на страната – АМ „Тракия“, „Хемус“, „Люлин“ и пътят София - Калотина. Предвижда се изграждането на 19 съоръжения, 3 големи пътни възела и др.

Друг важен обект за столицата е Западната дъга на Софийския околовръстен път. На 19 декември 2013 г. получихме уведомление от Европейската комисия, че апликационната форма за проекта е определена за допустима, съобщи инж. Чайков.

До края на януари предстои да бъде пуснато движението и по пътя Кърджали - Подкова, който се изпълнява по ОП „Транспорт“. Новият пътен участък е с дължина 24,2 км директно трасе и 2,368 км връзка за с. Фотиново. Поради необходимостта от допълнителни геотехнически и хидрогеоложки условия бе възложено допълнително проектиране и строителство на дейности, свързани с укрепване и стабилизиране на участъците.

Председателят на УС на АПИ съобщи, че през 2014 г. предстои да завърши изпълнението на близо 15 км от АМ „Струма“ - лот 4 Сандански – Кулата, както и 65 км от АМ „Марица“. До средата на годината ще завърши и изпълнението на обходния път на Враца.

В график са строителните работи за лот 2 от АМ „Струма“ – Благоевград – Дупница, който трябва да завърши през 2015 г. Продължава и работата на лот 4 Сандански – Кулата. Допълнителната процедура, която стартирахме заради изместването на откритите инженерни мрежи приключи и предстои подписването на договора с изпълнителя „Актор“. Срокът за завършването на обекта, който по договор е март 2014 г., ще бъде удължен с 90 дни, колкото е и срокът за изпълнение на допълнителните дейности. Надявам се отчуждителните процедури да завършат в най-кратък срок, за да може строителите да влязат и да работят по изместването на инженерните мрежи, каза инж. Чайков.

Изпълнителят на лот 1 Оризово – Димитровград от АМ „Марица“ в момента подготвя актуализирана технологично-строителна програма, за да компенсира изоставянето, което се констатира на обекта. От строителя на лот 2 Димитровград – Харманли постъпи писмо с искане за удължаване на срока за изпълнение, тъй като по договор той изтича през февруари 2014 г. На обекта има неотразени в инвестиционния проект инженерни мрежи – два високоволтови електропровода, два газопровода и кабели, собственост на различни оператори и това възпрепятства строителните работи в срок. Трудности има и с водите от язовира при с. Крепост и поради това е необходимо да се вземат допълнителни мерки, обясни инж. Чайков.

През 2014 г. продължава работата по проектите, изпълнявани по ОП „Регионално развитие“ и „Транзитни пътища V“. В края на януари ще бъдат стартирани търговете за рехабилитация на старите участъци от АМ „Тракия“, които ще се финансират по „Транзитни пътища V“. Ще бъдат рехабилитирани около 46 км – от км 5+500 до км 10+000, от км 63+000 до км 90+200 и от км 119+700 до км 133+600. Участъците са на изхода на София, в близост до Пазарджик и Пловдив. Срокът на строително-монтажните работи ще бъде 18 месеца и към изпълнителите ще бъде поставено условието в петък и неделя следобед и в празнични дни да се осигури нормална проходимост по ремонтираните автомагистрални участъци, за да не се затруднява трафика, заяви председателят на УС на АПИ.